Autoryzowany Serwis Lenovo, Asus, HP, Dell, Toshiba, Acer.. Odzyskiwanie danych po  naprawach zleconych w ramach gwarancji stanowi bardzo dużą ilość zleceń.

Po raz kolejny trafia do nas laptop, który był w naprawie w serwisie autoryzowanym, gdzie oczywiście wykonano recovery na dysku twardym czyli odtworzenie stanu fabrycznego oprogramowania. Przywracanie systemu oczywiście zaowocowało utratą wszystkich zapisanych wcześniej  Danych. Do nas trafił dysk z komputera w celu odzyskania i przywrócenia utraconych plików. Tym razem nie popisał się Serwis Asus, choć Acer, Lenovo, Dell , Toshiba, HP, MSI czy inne firmy postępują podobnie i naprawę gwarancyjną rozpoczynają od przywrócenia komputera do ustawień fabrycznych. Uruchamiając proces „system RECOVERY” usuwają wszystkie dane klientów.

Ponieważ jest to powtarzająca się historia wśród klientów serwisów gwarancyjnych , którzy przychodzą do nas po ratunek – postanowiliśmy napisać kilka słów o tym, jak zapobiegać takim sytuacjom. Mamy nadzieje, ze ten krótki artykuł uzmysłowi klientom na jakich zasadach wykonywane są naprawy w serwisach autoryzowanych. Niestety jest to norma a procedury we wszystkich serwisach są podobne. Na nic zdają się prośby i skargi klientów. Oni i tak za każdym razem postępują tak samo.

Wszystko zaczyna się awarią komputera, który jest przecież na gwarancji producenta. Po kontakcie z serwisem trzeba laptop zapakować i odesłać do Autoryzowanego serwisu, który znajduje się gdzieś w Polsce, na adres, który poda infolinia. Tam sprzęt jest naprawiany poprzez wymianę sporej ilości podzespołów i niestety w przeważającej ilości przypadków wykonywane jest RECOVERY czyli przywrócenie komputera do stanu fabrycznego. Oczywiście nie informując o tym klientów. Wszystko jedno czy jest to problem z klawiaturą, ekranem, touchpadem, głośnikami czy zasilaniem zawsze zaczyna się od RECOVERY . Producenci zastrzegają sobie możliwość skasowania Danych na pewnych etapach naprawy i z premedytacją to robią.

Problem polega na tym, że operacja RECOVERY usuwa wszystkie dane nadpisując ich część. Co uniemożliwia odzyskanie nadpisanych już Danych. Świadomość klientów co do zabezpieczania Danych przed przekazaniem swojego komputera do naprawy jest bardzo niewielka. Bardzo rzadko spotyka się użytkowników, którzy kopiują swoje dane przed wysłaniem laptopa do autoryzowanego serwisu.

Na szczęście coraz częściej przychodzą do nas osoby świadome zlecające właśnie nam wykonanie usługi zabezpieczenia danych, szczególnie jeśli już kiedyś doświadczyli procedur w serwisie autoryzowanym i utraty danych. Dzięki wykonaniu profesjonalnej kopi dysku, można nie tylko uchronić się od utraty Danych, ale jest możliwość przywrócenia oprogramowania do stanu w jakim było przed odesłaniem laptopa do serwisu. Wielu klientów nie wierzy, że to możliwe. A jednak. Da się.

W odróżnieniu od świadomych użytkowników laptopów, osoby które nie zabezpieczyły wcześniej Danych przed wysłaniem komputera do serwisu są nierzadkimi klientami naszego laboratorium odzyskiwania danych. W takich przypadkach jesteśmy w stanie odzyskać większość Danych po formatowaniu  i w większości przypadków takich zleceń, częściową strukturę plików i katalogów. Niestety jest to niekomfortowe i dla nas i dla klientów, bowiem nie wszystko wygląda jak wyglądało przed naprawą

Najlepszą metodą zabezpieczenia Danych przed wysyłką laptopa do autoryzowanego serwisu jest ich skopiowanie. W przypadku jeżeli laptop nie włącza się, warto skorzystać z usług profesjonalnej firmy, która skopiuje dane nie narażając użytkownika na utratę gwarancji. Zwłaszcza, że większość dysków w nowych laptopach może mieć nietypowe złącza lub zupełnie inne interfejsy komunikacji jak M.2,  M.2 PCIe,  M.2 NVME czy mSata itd. W takich przypadkach często zdarza się, że konieczne jest rozmontowanie laptopa aby skopiować dane. Kopia 1:1 często pozwala od razu na korzystanie z komputera jak przed naprawą.