Macierz RAID 0 z serwera NAS w naszych rękach.
- All Data Recovery
- RAID
RAID 0 Nie jest systemem nadmiarowym. Specyfika jego działania polega na zwiększeniu szybkości zapisu i odczytu danych, w szczególności przy operacjach na dużych plikach. Ogólnie ważne jest by być świadomym i zaakceptować fakt, że RAID 0 niesie duże ryzyko utraty danych.
Często klienci są nieświadomi skutków używania NAS w tej konfiguracji, a następstwa bywają przykre, gdyż prawdopodobieństwo awarii jest dwa razy większe niż np. w przypadku innej macierzy dwu dyskowej. Odzyskiwanie danych z macierzy szczególnie gdy nie jest znana konfiguracja może się okazać kłopotliwy.
Oto przypadek Klienta, który korzystał z serwera NAS bez kopii zapasowej.
„Witam,
Padł mi (najprawdopodobniej) dysk sieciowy w obudowie Maxtor Shared Storage (czytając różne fora wyciągam taki wniosek - w samym user manualu nie ma informacji o tym co oznacza inny kolor świecenia diodki zasilania...).Dysk sieciowy ( 2x SATA, 1TB – zgłaszają się jako ST310003 40AS SCSI Disk Device) pracował w sieci lokalnej na stałym IP przez 24/7 od około 3 lat. Urządzenie pracowało pod własnym systemem plików. Nie pamiętam jakim, ale wydaje mi się, że mogło to być coś związanego z systemem ext3. W tym momencie nie ma w ogóle komunikacji z dyskiem sieciowym, chociaż urządzenie odpowiada na pingowanie. Niestety nie ma dostępu do niego z poziomu przeglądarki.Po podłączeniu dysków bezpośrednio do PC:
- podczas startu systemu kontroler RAID rozpoznaje dyski i określa ich status na Healthy (pojemność OK)- usługa zarządzania dyskami też wykrywa te dyski,
- diskpart rozpoznaje dyski prawidłowo (pojemność), ale bez partycji.
- w eksploratorze windows dysków nie widać.
Co mogę zrobić, żeby odzyskać dostęp do danych z uszkodzonej macierzy RAID z mojego serwera NAS?”
Niestety klient nie wiedział w jakiej konfiguracji był system. Pozostaje to do ustalenia. Problem z odczytem danych wystąpił prawdopodobnie z powodu jakiegoś błędu kontrolera, bądź błędu systemowego. Nie wykluczone też, że dyski posiadają już jakieś problemy, które nie zostały wcześniej wykryte. Klient niestety nie ma nawet częściowego backupu, gdyż liczył na to, że skoro dysk sieciowy ma dwa dyski, to jego dane są bezpieczne. No i niestety się przeliczył.
W systemie NAS Klienta funkcjonował niestety RAID 0, zupełnie nieodporny na awarie.
Podstawowym punktem analizy jest ustalenie czy doszło do uszkodzenia struktury danych w macierzy czy awarii jednego z nośników w macierzy RAID 0.
Aby to wyjaśnić , trzeba przeprowadzić parę testów i odpowiedzieć na kilka pytań.
- Czy dyski twarde są fizycznie w stu procentach sprawne
- Czy brak dostępu do danych jest spowodowany przez utratę ustawień konfiguracyjnych,
- Czy utrata danych jest spowodowana problemami po uaktualnieniach systemu lub zakłóconymi partycjami RAID 0.
Następnym krokiem jest próba odbudowy utraconej konfiguracji i Rejestru systemowego. W tym przypadku dyski okazały się, na szczęście, sprawne i w niewielkiej kwocie udało się zrekonstruować macierz i odzyskać dane.