Samsung M2 Portable 2.5” 1TB USB 3.0 czarny (HX-M101TAB/G). Odzyskanie danych

Niedawno zgłosił się do nas klient z dosyć nietypowym problemem. Mianowicie z dnia na dzień dysk przestał działać sam z siebie. Nie wydając wcześniej, żadnych dźwięków czy ostrzeżeń o nieprawidłowej pracy. Wydawało nam się to dziwne , ale możliwe. W tym dziale informatyki, którym jest analizowanie przypadków i odzysk Danych, chyba nic nas już nie zdziwi.

Oto pokrótce, opis sytuacji:
„Mój dysk Samsung Portable M2 wczoraj działał bez problemu. Dzisiaj zaraz podłączeniu do komputera zaczął wydawać niecodzienne, dziwne dźwięki (popiskiwanie), tak przez parę sekund, potem dioda mignie 3 razy szybko, potem krótka przerwa i ponownie to samo… Dowiedziałem się, że może to być objaw przyklejonej głowicy (cokolwiek to ma znaczyć),
Dysk kompletnie jest niewykrywalny ani w biosie, ani Windowsie, i przez żaden program do odczytu uszkodzonych dysków.
Jest jakaś szansa, że mogę odzyskać dane? Jeśli tak to jakim programem?

Dzwoniłem do firmy odzyskującej dane i wycenili mi koszt odzyskania Danych na 2000-2500.”

W tym przypadku klient miał sporo szczęścia, bo nie miał możliwości uruchomienia dysku i dzięki temu nie mógł go skanować do upadłego jakimiś dziwnymi programami.

Po dokładnym wywiadzie z użytkownikiem ustaliliśmy, że dysk prawdopodobnie upadł. Brak odgłosu rozkręcania talerzy, rzeczywiście może oznaczać przyklejone głowice do talerza magnetycznego, jednak to nie jedyna możliwość. Uszkodzenia mogą być zupełnie różne, dlatego dziwiliśmy się, że ktoś wycenił klientowi odzysk Danych przez telefon, nie oglądając nośnika, a tym bardziej go nie diagnozując.

Po raz kolejny chcielibyśmy zaznaczyć, że w przypadku uszkodzeń innych niż logiczne, żaden program nie jest w stanie odzyskać Danych z dysku. Samodzielne próby kombinacji z reguły pogarszają tylko sprawę

Obecnie dysk znajduje się w testach na naszej stacji. Co będzie dalej – zobaczymy.

 

Dysk przenośny Samsung M2 Portable 750 GB

W przypadku innego Klienta z podobnym dyskiem i objawem, problem okazał się zupełnie inny, choć na początku przypadek wydawał się być bardzo podobny.

„Problem z moim dyskiem polega na tym, że jest on niewykrywalny po podłączeniu do komputera. Po podłączeniu go w port USB kontrolka świeci przez chwile na niebiesko, po czym zaczyna migać. Słychać jak by dysk próbował się rozkręcić  , a nie może.

Usterka mogła być spowodowana tym, że spadł mi z szafki na dywan. Czyli jakieś  pół metra. Od razu wtedy zaczął się tak zachowywać.
Dysk jest na gwarancji, za kupiony trzy miesiące temu w MediaMarkcie. W
sklepie powiedzieli, że najprawdopodobniej przeskoczyła głowica. Bardzo mi zależy, żeby te dane odzyskać bez zbędnych kosztów. Niestety nie robiłem żadnej kopii, czego teraz bardzo żałuję.”

Dysk niestety miał prawdopodobnie, zblokowany silnik. Czego niestety nie da się zrobić w minimalnych kosztach i w dodatku bez rozbierania kieszeni i zamontowanego w niej nośnika 2,5”. Zlecenie pozostaje do dalszej decyzji Klienta. Producent i tak może odrzucić roszczenia Klienta co do dysku po upadku, a już na pewno Serwis gwarancyjny nie zabezpieczy Danych. Kopia bezpieczeństwa , to zawsze dobry pomysł na każdym etapie użytkowania dysku przenośnego.